Förtöjningskrav

Förtöjningskrav inom Piluddens BK

Alla båtar inom klubben ska ha godkända förtöjningar!
Alla båtar ska vara förtöjda enligt båtklubbens normer, och hur detta ska vara utfört kan du se nedan. Besiktning av förtöjningarna sker löpande under säsongen. En dålig förtöjning är en risk för båtarna bredvid som kan få skador när en felaktigt förtöjd båt sliter sig. Av den anledningen har klubben hårda krav att båten ska vara rätt förtöjd och att brister ska korrigeras omgående. Om bristerna inte åtgärdas kan styrelsen påföra böter.
Klassisk fjäderförtöjning
Fjädrarna finns i ett antal storlekar, beroende på båtstorleken. Den obligatoriska låskättningen som är en säkerhetsdetalj om fjädern brister, skall vara något längre än fjäderns totala utdragna längd. Man kan lägga kättingen utanpå, som på bilden, eller inuti fjädern, helt efter eget tycke och smak.
spring2

Den klassiska förtöjningen med stålfjäder och kättingsäkring

spring1

Fjädern till vänster med utanpåliggande kedja och till höger med invändigt placerad kedja

spring3

“Färdiga förtöjningar” (Fabrikat: Polyropes m.fl.)
Färdiga satser i båttillbehörshandeln. Ett monterat textilband ersätter kättingen i modellen med fjäder

Förtöjning med gummidämpare

Låstråden och linguiden